Köpvillkor
Köpvillkor
Dessa villkor gäller för köp hos Svenska Institutet för Sorgbearbetning AB, 556556-4449 (nedan kallad Butiken).
Frakt
Vi erbjuder enhetsfrakt på 39 kr eller kostnadsfritt när du handlar för över 199 kr inom Sverige. I kassan visas den totala fraktkostnaden för din order. Vi levererar även utomlands, fraktkostnaden beräknas då utifrån gällande tariffer. Se särskilda villkor för leveranser och frakt utanför Sverige längre ned.
Vi använder oss av Stardist AB för logistik och distribution.
Allmänt
Vi reserverar oss för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem, framflyttning av releasedatum och felaktig pris eller artikelinformation. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Därtill förbehåller vi oss rätten att stryka beställningar.
Genom att registrera sig för ett konto eller slutföra en beställning i Butiken accepteras köpvillkoren.
Priser och betalning
Priserna på våra produkter anges i svenska kronor inklusive moms. Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt. I kassan kan man se det totala priset inklusive moms och eventuell fraktkostnad.
Du som är privatkund och bor inom EU betalar svensk moms, medan du som är privatkund och bor utanför EU inte betalar svensk moms. Utländsk företagskund inom EU debiteras svensk moms i de fall denne inte har uppgivit ett korrekt momsregistreringsnummer. Företagskund utanför EU debiteras inte svensk moms.
Vi samarbetar med Klarna för att kunna erbjuda er som kund alternativa betalmetoder, exempelvis fakturabetalning eller kortbetalning. Oavsett betalsätt hanteras alla betalningar av Klarna och du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning. Betalinformation mejlas ut av Klarna i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Mer information om Klarnas användarvillkor och Klarnas kontaktuppgifter hittar ni hos Klarna.se
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@sorg.se.
Leveranser inom Sverige
Leveranser sker med brev, postpaket eller företagspaket beroende på vikt och beställare. När din beställning är skickad från oss får du ett leveransbesked mejlat till dig. Skickas det som paket får du dessutom ett försändelse-id så att du kan spåra leveransen.
Leveranstiden för varor i lager är normalt 1-3 vardagar (postens leveranstid tillkommer, cirka 2 vardagar för postpaket). Vi garanterar dock inte att varorna kommer fram inom angiven leveranstid då oförutsedda förseningar kan uppstå. Vi lämnar ingen kompensation för olägenheter som kan uppstå vid eventuella förseningar.
Om du inte hämtar ut en försändelse, eller försändelsen går i retur på grund av felregistrerade uppgifter, tar Butiken ut en avgift om för närvarande 129 kronor som ersättning för frakt och omkostnader.
Leveranser och frakt utanför Sverige
Via vår logistik- och distributionspartner Stardist erbjuder vi leverans inom EU, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. Leveranspriser utanför Sverige:
- Ordervärde <1000 kr: 159 kr
- Ordervärde >1000 kr: 318 kr
- Ordervärde >2000 kr: 530 kr
Avbeställning
Under förutsättning att inget annat avtalats i samband med din beställning kan du avbeställa innestående order. Kontakta vår logistik- och distributionspartner på kund@sdist.se eller 0290-76 76 84 så hjälper de dig.
Ångerrätt och retur
Som privatkund har du alltid 14 dagars ångerrätt räknat från när du mottagit produkten enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Juridiska personer saknar ångerrätt. Returnerar du en oanvänd vara i nyskick med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras. Återanvänd kartongen som produkten kom i för returen och lägg den i dess originalförpackning om den hade någon.
Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela Stardist detta inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Efter att du utövat din ångerrätt ska du utan dröjsmål och senast inom 14 dagar skicka tillbaka produkten till Stardist. Viktigt att du paketerar returen väl och märker den med returnummer eller bifogar följebrev där det framgår ordernummer, kundnummer och vad som returneras. Vid ångrat köp behöver du inte ange anledning, men det hjälper oss om du vill skriva varför du returnerar.
Du betalar själv för frakten tillbaka och returnerar till följande adress:
Stardist AB
Lövåsvägen 26, port 3
791 45 FALUN
För ej uthämtade brev eller paket tar vi ut en avgift som för närvarande är 129 kr för kostnaderna för vår administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Om du ska skicka tillbaka något som väger mer än 2 kilo kan det löna sig att köpa en förbetald returfraktsedel från oss jämfört med att köpa frakten via transportören eller ombudet. Kontakta vår distributionspartner på kund@sdist.se eller 0290-76 76 84 så hjälper de dig.
Reklamation
Om vi har levererat en felaktig eller skadad produkt eller om försändelsen försvunnit under transporten ska reklamation ske till Stardist. Får du en felaktig eller defekt vara ska du alltid kontakta kundtjänst så fort felet upptäckts. Vissa defekta varor ska returneras och märkas med ett returnummer. Defekt retur sker alltid på vår bekostnad, men du får inte returnera utan att först kontakta oss. Returer får inte beläggas med uthämtningsavgifter som exempelvis postförskott. En defekt vara ersätts i första hand med en ny felfri. Observera att synliga transportskador måste anmälas inom 8 dagar till kundtjänst.
Viktigt att du hör av dig till Stardist om du vill reklamera. Kontakta kund@sdist.se eller 0290-76 76 84 så hjälper de dig.
Återbetalning
Är beställningen redan betald kontaktar Klarna dig för återbetalning av återstående belopp. Återbetalning sker utan dröjsmål, normalt inom några dagar, från att Stardist erhållit produkten i retur.
Är fakturan inte betald rekommenderar vi att du rapporterar en retur till Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift under tiden det tar för oss att motta och hantera din retur. Det gör du enkelt på klarna.se eller via Klarnas app.
När vi har registrerat returen justeras beloppet och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via mejl.
Ej uthämtade brev eller paket
För ej uthämtade brev eller paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift om för närvarande 129 kr.
Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).
För att handla hos oss måste du fylla i alla obligatoriska fält vid kundregistreringen. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av Svenska Institutet för Sorgbearbetning AB i egenskap av personuppgiftsansvarig. Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp skall kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. I detta syfte har vi också behov av att kunna föra över dessa uppgifter till våra samarbetspartners.
Det är viktigt att vi får din e-postadress för att underlätta kommunikation i samband med order. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. För att få dessa uppgifter skickade till dig tas en administrativ avgift ut på 50 kr. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Utöver våra uppdragsgivare och samarbetspartners förmedlar vi aldrig uppgifter till tredje part.
Stardist AB (Personuppgiftsbiträdet) får endast behandla Svenska Institutet för Sorgbearbetning AB:s personuppgifter för att utföra överenskomna tjänster som exempelvis leverans, kreditupplysning, reskontra, betalning, påminnelse, inkasso och bokföring. Personuppgiftsbiträdet får inte behandla personuppgifterna för egna ändamål.
Cookies
För att handla via Butiken behöver din webbläsare vara inställd för att ta emot cookies. Cookies används för att ge dig som besökare tillgång till olika funktioner på webbplatsen, exempelvis varukorg och i den tekniska kommunikationen med tredjepartstjänster. Cookien innehåller ingen personlig information. Cookies används även för att lagra opersonlig aggregerad besöksstatistik i analysverktyg Butiken använder för att förbättra användarupplevelsen.
Genom att navigera på webbplatsen lämnar du ditt samtycke till hanteringen av cookies enligt ovan. Cookien ligger lagrad i din dator tills du själv tar bort den. Om du vill undvika lagring av cookies kan du stänga av funktionen i webbläsaren. Det innebär dock begränsningar i webbplatsens funktion.
Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och utgående varor. Vi har inget ansvar att leverera ordrar med felprissättning, eller produktspecifikationer på grund av typografiska fel eller liknande.
Trygg hos oss
Vi följer lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, samt Konsumentverkets och Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Vi hoppas att du ska känna dig trygg och trivas som kund hos oss. Du är alltid välkommen att kontakta oss på info@sorg.se eller Stardist (kund@sdist.se eller 0290-76 76 84) med frågor om order, villkor eller produkter.